Adaptacja
• organizujemy spotkanie przedadaptacyjne
• wspólnie ustalamy plan adaptacji
• dedykujemy opiekuna adaptacji, który czuwa nad bezpiecznym procesem dołączania do naszej społeczności
• budujemy relacje
• rodzice mogą być w sali z dzieckiem
• wspieramy świadome pożegnania: rodzic informuje dziecko, że wychodzi i kiedy wróci
Każde, nowo przybyłe dziecko, przed którym stoi często stresujący etap jakim jest adaptacja przedszkolna uczestniczy w indywidualnie zaplanowanym procesie adaptacji. Plan adaptacji każdorazowo omawiany jest z rodzicem przy wsparciu dyrektora naszego przedszkola. Trzeba pamiętać o tym, że adaptacja to proces i zależy od indywidualnych predyspozycji dziecka. Czas trwania procesu adaptacji uzależniony jest od gotowości dziecka – trwa tak długo, jak jest to potrzebne a naszym zadaniem w tym okresie jest dostarczenie dziecku pozytywnych doznań społeczno – emocjonalnych, które pozwolą mu zbudować poczucie bezpieczeństwa w nowym miejscu i z wybranym opiekunem z przedszkola. Kim jest opiekun adaptacji? To nic innego jak nauczyciel z danej grupy. Twoim zadaniem drogi Rodzicu jest współpracować z nami, podpowiadać co dziecko lubi robić i w jaki sposób, tak, by nauczyciel mógł oprzeć budowanie relacji i więzi z Twoim dziecku, na znanych doświadczeniach z waszego domu. Proces adaptacji wymaga jednoczesnego pełnego zaangażowania od rodzica i wychowawców grupy, lecz przeprowadzony z uważnością pozwoli dziecku na dołączenie w bezpieczny sposób do nowej społeczności. To czego oczekujemy od rodzica, to stały kontakt telefoniczny w procesie adaptacji. Jak to wygląda zatem w praktyce?
Pierwszego dnia ZAWSZE dziecko wchodzi na salę w obecności swojego opiekuna. Jest to krótka wizyta (około 1-2h) podczas której obserwujemy, jak maluch radzi sobie w grupie i czy jest zainteresowany tym, co dzieje się wokół, czy może czuje się przytłoczony ilością wrażeń. Drugiego dnia rodzic towarzyszy dziecku, tak jak pierwszego. Zazwyczaj ten dzień wygląda bardzo podobnie do pierwszego. To czy dziecko zostanie na jakiś czas samo czy nie, zależy od indywidualnych możliwości dziecka. Trzeciego dnia najczęściej zapraszamy dziecko na pierwszy posiłek. Zazwyczaj jest to śniadanie. Czas pobytu wydłuża do około 2-3 godzin. Tego dnia najczęściej dziecko zostaje już samo. Cały czas towarzyszy mu opiekun adaptacji. Czwartego dnia dziecko przychodzi na śniadanie i zostaje do czasu obiadu samodzielnie (cały czas towarzyszy mu opiekun adaptacji). Po obiedzie dziecko jest odbierane do domu, z rodzicem przez chwilę obserwuje czas przygotowania do leżakowania innych dzieci. Piątego dnia dziecko zostaje na drzemce ( jeśli nie śpi, to zostaje na czas odpoczynku a następnie podejmuje aktywności z opiekunem adaptacji, przygotowane dla dzieci, które nie śpią) która jest między 12.30 a 14:00. Po podwieczorku dziecko idzie do domu.